Accell

25-9-2020

De AEX keerde in de late middag nog naar de plus, maar kon niet positief eindigen. Al was het verlies minimaal. Dat gold niet voor het aandeel Accell. In een week tijd is er zo’n 2 euro van de koers af. Vandaag verloor het aandeel 4,1%. Op 16 september werd bekend dat Pon zijn aandeel in Accell verkleind heeft tot net onder de 20%. Mogelijk dat andere (particuliere) beleggers niet meer geloven in een overname door Pon en dus ook hun aandelen van de hand hebben gedaan deze week. De slotstand vandaag was € 23,35.

11-5-2020

De verkoop van e-bikes zat al in de lift. Persoonlijke ervaring door onderzoek in diverse winkels en het daadwerkelijk zelf kopen van een e-bike leerde dat al. Nu de Britse overheid in verband met ontlasten van het openbaar vervoer het fietsen nog meer promootte afgelopen weekend spoten de koersen omhoog. De AEX bleef vandaag nagenoeg onveranderd. Het aandeel Accell steeg met 17,6% naar een slot van € 19,66.


2019

2018

2017

Omzet

1.111

1.094

1.068

Winst per aandeel

0,10

0,76

0,40

Koers einde jaar

25,80

18,84

23,43

Koers-winstverhouding

258,00

24,79

58,58

Mooie omzetstijging in 2019. De reorganisatie komt wel nog tot uiting in de winst over 2019. De aankondiging dat er per 1-1-2020 een fiets-leaseplan moet de huidige koers en hoge waardering gaan rechtvaardigen.

6-3-2020

Het kon nog erger. Vandaag verloor de AEX 3,9%. Het virusangst maakte beleggers nog bezorgder over de negatieve economische gevolgen. Zwakke cijfers van fietsenfabrikant Accell leidden tot een koersdaling van het aandeel Accell met 10,2%. De slotstand was € 22,10.

17-2-2020

De beurzen in de VS waren vandaag dicht vanwege President’s day. Er was alleen macro-economisch nieuws uit Japan. Die economie kromp in het vierde kwartaal met 6,3%. De AEX kon niet van zijn plaats komen. Het aandeel Accell steeg met 2,5% naar een slot van € 29,00. Een specifieke reden heb ik niet kunnen vinden.

24-1-2020

Door de maatregelen in China leken beleggers het coronavirus even vergeten. China heeft een hele stad in quarantaine gezet. De AEX steeg met 1,4%, waardoor de daling meer dan goed is gemaakt. Het aandeel Accell was een van de grootste stijgers met 3,7%. Specifiek nieuws rondom de fietsenfabrikant heb ik niet kunnen vinden. De slotstand was € 28,30. Dan vind ik het aandeel akelig duur. Al zou ook de winst fors kunnen stijgen door de fietslease-constructie.

26-11-2019

Een van de grootste stijgers vandaag was het aandeel Accell. Op een redelijk rustige handelsdag (AEX +0,2%) steeg het aandeel Accell met 2,8%. Er was ook sprake van een hoger dan gemiddeld handelsvolume. Of aandeelhouder Pon weer aan het inkopen geslagen is, is onduidelijk. Mogelijk dat binnen enkele dagen meer hieromtrent bekend wordt. De slotstand van het aan deel Accell was € 25,60.

21-8-2019

Pon, het meest bekend als importeur van de VW auto groep, gaat naast autoleasen nu ook fietsenleasen. Pon heeft al een flink belang in aandelen Accell. Het aandeel Accell steeg vandaag met 5,1%. Eerder deze week werd gemeld dat het per 1 januari fiscaal aantrekkelijker wordt om een fiets via de werkgever te kopen. De slotstand van het aandeel Accell was € 22,70.

7-8-2019

Grootste stijger in Amsterdam (AEX +0,4%) was het aandeel Accell. De fietsenfabrikant kwam met goed nieuws. Er is een koper voor de verlieslatende activiteiten in de VS. Eenmalig moeten er wat kosten genomen worden, maar dat deerde de beleggers niet. Het aandeel sloot 6,4% hoger op € 21,75.

24-4-2019

Het aandeel Accell steeg vandaag met 5,2%. Er was geen specifiek nieuws. Wel was er vanmiddag een AvA. Blijkbaar zijn de woorden goed gevallen. De slotstand was € 25,35. Het aandeel is aan een bijzondere opmars bezig dit jaar. Vooral natuurlijk door het bijkopen van Pon.

Hieronder de jaarcijfers:


2018

2017

2016

2015

2014

Omzet

1.094

1.068

1.048

986

882

Winst per aandeel

0,76

0,40

1,26

1,29

1,06

Koers einde jaar

18,84

23,43

21,91

21,07

13,60

Koers-winstverhouding

24,79

58,58

17,39

16,33

12,83

De omzet stagneerde een beetje de afgelopen jaren door gerommel in de VS. Dat lijkt inmiddels op orde. De winst moet uiteraard nog verder kunnen groeien gezien de cijfers uit 2015 wen 2016. Maar de koers wordt grotendeels bepaald door grootaandeelhouder Pon. Daar is op dit moment niets fundamenteels aan.

12-3-2019

Voor het overgrote deel van de beleggers was het een rustige dag vandaag gezien de koersmutaties van de indices. De AEX en Amx bleven nagenoeg onveranderd. Er leek maar één belegger actief te zijn. Althans zo gaan de gedachten op diverse forums. Het aandeel Accell klom vandaag met liefst 9,2%. Er wordt gezegd en geschreven dat Pon aan het bijkopen is. We zullen een dezer dagen hier wel meer over horen. Het belang van Pon is 20%. Als hij meer dan 25% van de aandelen Accell bezit moet dat in het register gemeld worden. De slotstand was € 21,80.


2018

2017

2016

2015

2014

Omzet

1.094

1.068

1.048

986

882

Winst per aandeel

0,76

0,40

1,26

1,29

1,06

Koers einde jaar

18,84

23,43

21,91

21,07

13,60

Koers-winstverhouding

24,79

58,28

17,39

16,33

12,83

De omzet blijft gelukkig groeien en de winstdip van 2017 lijkt te boven. Met een winstverwachting van € 1,13 voor 2019 leek het aandeel niet te duur. Pon heeft gelijk met zijn gestage aankoop.

13-11-2018

Autodealer Pon doet opnieuw een poging Accell over te nemen. Nu niet met een overnamebod (zie 2017 € 31). Maar gewoon door een 5% deel van een investeringsmaatschappij over te nemen voor € 19,00. De koers van het aandeel Accell kreeg er vandaag vleugels van. Met een koersstijging van 25,3% stond er op het eind van de dag € 19,00 op de borden. Andere beleggers geloven er dus ook in dat dit gaat lukken. Pon heeft inmiddels een belang van 8% opgebouwd.

Hier ook de jaarcijfers:


2017

2016

2015

Omzet

1068,5

1048,2

986,4

Winst per aandeel

0,40

1,26

1,29

Koers einde jaar

23,43

21,91

21,07

Koers-winstverhouding

58,58

17,39

16,33

Gerommel in 2017 m.b.t. dealernetwerk in de VS zette de winst onder druk. Het aandeel is eind 2017 veel te duur. 2018 wordt door de directie bestempeld als overgangsjaar.