Air France-KLM

3-1-2022

Allereerst de beste wensen voor 2022. Het begin is goed. De AEX steeg vandaag met 0,7%. Het aandeel Air France-KLM steeg met 4,9%. Een analistenbank verhoogd het advies naar neutraal (van verkopen). Bovendien was de vliegtuigmaatschappij gekozen tot het op een na veiligste van de wereld. De slotstand van het aandeel Air France-KLM was € 4,06.

30-9-2021

De luchtvaartsector lag vandaag onder druk vanwege stijging van de brandstofkosten. Daar waar de AEX 0,5% lager sloot ging het aandeel Air France-KLM met 7,5% onderuit. De slotstand was € 4,23.

30-7-2021

Het aandeel Air France-KLM was vandaag de grootste daler. De AEX verloor 0,3%. Uit de kwartaalcijfers van Air France-KLM bleek een groter dan verwacht verlies. De koers van het aandeel was te hard opgelopen afgelopen twee weken. Vandaag ging er 4,6% af. De slotstand van de koers van het aandeel Air France-KLM was € 3,92.

20-4-2021

Stijgende grondstofprijzen en dito prijzen van halffabricaten zorgden voor een forse daling op de beurzen. Dit wakkert de inflatie aan. De AEX daalde met 1,7%. Het aandeel Air-France KLM daalde met 6,1%. De reden was de extra emissie die is uitgevoerd. Extra aandelen zorgt voor verwatering van de winst. De aandelen zijn geplaatst tegen een koers van € 4,84. De slotstand vandaag was € 4,72. Het eerste verlies is binnen! Nu maar hopen op een sterk herstel van de business. Beleggen is voor de lange termijn.

Corona jaarcijfers 2020 (zonder toelichting)

2020

2019

2018

2017

Omzet

11.088

27.188

26.512

25.781

Winst per aandeel

-16,56

0,68

0,96

-0,64

Koers einde jaar

5,12

9,92

9,48

13,58

Koers-winstverhouding

-0,31

14,59

9,88

-21,22

7-4-2021

De corona-gevoelige aandelen zaten vandaag in de lift, door de aangekondigde versoepelingen op korte termijn. De AEX daalde met 0,5%. Het aandeel Air France-KLM had ook nog met extra steun van de Franse overheid te maken. De koers steeg met 5,1%. De slotstand was € 5,48.

16-11-2020

Een tweede geneesmiddelenfabrikant komt met bijzondere onderzoeksresultaten voor een coronavaccin. De AEX steeg met 0,8%. De corona-gevoelige aandelen gingen uiteraard harder omhoog. De koers van het aandeel Air France-KLM steeg met 11,7% naar een slot van € 4,35.

28-10-2020

De AEX verloor vandaag 2,1%. Corona-gevoelige aandelen gingen het hardst omlaag. Het aandeel Air France-KLM verloor vandaag 5,8%. De slotstand was € 2,87.

4-8-2020

De AEX bleef vandaag nagenoeg onveranderd. Het aandeel Air France-KLM wist met 5,2% te stijgen naar een slot van € 3,55. De tweede helft van 2020 rekent Air France-KLM op een minder hoog verlies dan in de eerste helft.

26-6-2020

Vanochtend werden de details bekendgemaakt van de Nederlandse steun aan KLM. Voor die 3,4 mld. wil de overheid iets terugzien. Beleggers waren bij opening nog enthousiast (+8%), maar gaande de dag zakte de koers in. Ook de AEX kende zo’n patroon. De daling was te wijten aan een slechter dan verwacht consumentenindexcijfer uit de VS. Uiteindelijk sloot de AEX 0,1% lager. Het aandeel Air France-KLM sloot uiteindelijk 3,4% lager op € 4,00. Beleggers zien het nog niet zitten.

26-5-2020

Het aandeel Air France-KLM was een van de grootste stijgers (+10,6%) op het Damrak (AEX -0,3%). Verdere versoepeling kan ook weer tot vliegvakanties leiden. Zo is de redenatie bij beleggers. Dat de topman ook nog een bonus over 2019 krijgt vindt alleen de gewone man niet normaal. De slotstand van het aandeel Air France-KLM was € 4,17.


2019

2018

2017

Omzet

27.188

26.512

25.781

Winst per aandeel

0,68

0,96

-0,64

Koers einde jaar

9,92

9,48

13,58

Koers-winstverhouding

14,59

9,88

-21,22

Ondanks de hogere omzet over 2019 komt de winst per aandeel lager uit dan in 2018 gerealiseerd. De koers is wel verder opgelopen in 2019. Dit maakt het aandeel duurder en m.i. eind 2019 niet aantrekkelijk. Gezien de actuele status per heden zou ik er zeker geen cent voor geven.

11-2-2020

De AEX dendert maar door. Vandaag met een stijging van 1,1%. Ondanks de vertraging door het coronavirus. Opvallende grote stijger was vandaag het aandeel Air France-KLM. De luchtvaart lijkt toch ook de nadelige gevolgen van het coronavirus te onderkennen. Toch steeg het aandeel Air France-KLM vandaag met 4,9% naar een slot van € 9,24.

20-1-2020

De Europese indices bleven dicht bij huis. De VS was gesloten vanwege Martin Luther King day. De AEX zakte met 0,2%. De Amx klom met 0,5%. Het aandeel Air France-KLM was een zware dissonant met een daling van 4,6%. Naast een adviesverlaging heb ik alleen specifiek nieuws over ophef van de FNV gelezen. KLM moet er voor zorgen dat personeel van facilitaire diensten die afgestoten zijn door de nieuwe opdrachtgever aangenomen worden. Of dat de reden is van deze forse daling waag ik te betwijfelen. De slotstand van het aandeel Air France-KLM was € 9,44.

3-1-2020

Spanningen tussen de VS en Iran zorgden voor rode koersborden. Al werd een deel van het verlies in de loop van de dag omgebogen. De AEX verloor uiteindelijk 0,3%. Geopolitieke spanningen en een fors hogere olieprijs waren de oorzaak voor de fors lagere koers van Air France-KLM. Het aandeel kelderde met 7,9% naar een slot van € 9,44.

29-11-2019

Het aandeel Air France-KLM had vandaag last van een koersdoelverlaging. Een analistenbank zette het aandeel naar neutraal met als koersdoel € 8,85. Vandaag verloor het aandeel 2,0%. De indices kwamen nauwelijks van hun plaats. De VS draait vandaag op halve kracht, na een dagje vrij van gisteren.

5-11-2019

De beleggersdag van Air France-KLM is niet goed gevallen bij de analisten. Daar waar vandaag overwegend groene koersen te zien waren (AEX +0,9%) ging het aandeel Air France-KLM met 5,7% omlaag. De slotstand was € 9,97. De jaarperformance valt met 5% toch wel een beetje tegen. Of is dit een instapmoment?

7-10-2019

KLM bestaat vandaag 100 jaar. Of dat de reden is van de mooie koerssprong waag ik te betwijfelen. Op een mooie beursdag (AEX +0,9% en Amx +1,2%) ging het aandeel Air France-KLM met 4,9% omhoog. Een mooi verjaardagscadeau zullen we maar zeggen. De slotstand was € 10,05.

16-9-2019

Een drone-aanval op Arabische olievelden zorgde voor een hogere olieprijs. Dat is niet gunstig voor vliegtuigmaatschappijen. Het aandeel Air France-KLM zakte vandaag met 3,2% naar een slot van € 9,17. De AEX zakte met 0,6%.

17-6-2019

Door een winstwaarschuwing van een andere vliegmaatschappij ging het aandeel Air France-KLM vandaag mee onderuit. De AEX daalde licht (-0,2%). Doordat Air France-KLM zwaar weegt in de Amx zakte deze index met 0,8%. Het aandeel Air France-KLM verloor vandaag 4,6%. De slotstand was € 7,86.

8-4-2019

Op een licht lagere handelsdag (AEX -0,1%, Amx -0,4%) verloor het aandeel Air France-KLM 1,1%. Reden was de lagere bezettingscijfers over de maand maart. Er hebben minder minder passagiers gevlogen dan vorig jaar maart. Als oorzaak werd het weer en operationele storingen genoemd. De slotstand was € 10,66.

De jaarcijfers zien er als volgt uit:


2018

2017

2016

2015

2014

Omzet

26.512

25.781

24.844

26.059

24.930

Winst per aandeel

0,96

-0,64

2,65

0,40

-0,66

Koers einde jaar

9,48

13,48

5,17

7,02

8,18

Koers-winstverhouding

9,88

-21,22

1,95

17,55

-12,40

In de omzet zit groei. De volatiliteit van de winsten en ook de koers komt hier mooi naar voren. Voor de handelaar is er aan dit aandeel echt wel wat te verdienen. Maar wanneer iets op de top zit, of de laagste koers is, is weinigen gegeven.

27-2-2019

Het was een drukke dag voor beleggers. Er waren vandaag veel bedrijven met hun vierde kwartaalcijfers. Toch was het gesprek van de dag van een ander bedrijf. Gisteravond kwam het nieuws van Hoekstra, minister van Financiën, dat de overheid een veel groter belang in Air France-KLM had gekocht. In de media werd er aanvullend gezegd dat het niet ging om op termijn koerswinst te behalen. De Nederlandse overheid heeft hiermee net een iets groter belang in Air France-KLM dan de Franse overheid. Beleggers waren er niet gerust op en dumpten vandaag massaal het aandeel met als gevolg een koersdaling van 11,7%. De slotstand was € 11,235.

15-1-2019

Op een overwegend groene beursdag (AEX +0,7%, Amx +0,1%) was het aandeel Air France-KLM de grote dissonant. Een analistenbank zette het aandeel van kopen op houden met als koersdoel € 8. De analistenbank zei dat de luchtvaartsector aan het einde van een economische cyclus zit. Door een daling met 5,2% was de slotstand vandaag € 8,77. Het kan dus nog lager gaan volgens de analistenbank!

9-7-2018

Even eens een keer goed nieuws over dit bedrijf. Er komt een nieuwe CEO en dat zette het aandeel op flinke winst. De AEX won vandaag 0,7%. De Amx kreeg er 1,2% bij. Het aandeel Air France-KLM steeg met liefs 6,3% naar een slot van € 7,34.

19-6-2018

Over een breed front gingen nagenoeg alle koersen omlaag. De AEX verloor 0,9% en de Amx kelderde met 0,7%. Reden is de almaar groter wordende handelsoorlog. De VS vergroot het bedrag aan Chinese importheffingen. Daarop doet China hetzelfde met importproducten uit de VS. Veilige haven was in Amsterdam het aandeel Air France-KLM. Het aandeel steeg met 5,4% naar een slot van € 7,58. Waarom dit vandaag zo’n stijging mag zijn is mij een raadsel. Enige specifieke nieuws was dat een dreigende staking is afgewend.

4-6-2018

Op het gerucht dat Accor Hotels interesse heeft in de Air France-KLM aandelen die nu in handen zijn van de Franse overheid ging de koers van het aandeel met 5,5% omhoog. Het was ook voor andere beleggers een zonnige dag. De AEX won 0,5% en de Amx klom 0,2%. Het aandeel Air France-KLM sloot op € 7,36.

7-5-2018

De voorzitter van de directie hield woord. De uitslag van de enquête onder het personeel was aanleiding tot zijn vertrek. Afgelopen weekend stapte hij op. De koers van het aandeel Air France-KLM reageerde heftig. In een duikvlucht wel te verstaan. Het aandeel verloor vandaag 9,8% en sloot op € 7,30. De AEX won vandaag 0,4%. De Amx, met zwaargewicht Air France-KLM, daalde met 0,1%.

3-4-2018

Dat was even schrikken vanochtend. De beurzen in de VS waren tweede paasdag wel open en gingen 2% omlaag. De AEX stond vanochtend dus ook flink in het rood. Gedurende de dag stegen de meeste koersen. Uiteindelijk ging de AEX met -0,2% de dag uit. De Amx verloor 1,1%. Zwaargewicht Air France-KLM ging met een duikvlucht 4,4% omlaag. Mogelijk dat de aangekondigde pilotenstakingen een rol spelen.

9-3-2018

Vandaag ging het goed met het ‘pay-roll’-rapport. Er was sprake van banengroei, maar de lonen stegen nauwelijks. Hoe anders was dat vorige maand. Dat was de eerste aanleiding van de dalingen. De AEX steeg met 0,4% en de Amx kreeg er 0,2% bij. . Het aandeel Air France-KLM kon vandaag niet omhoog kijken. Er ging 4,1% van de koers af. Maar een echte reden was er niet. De slotstand was € 9,35. Er valt dit jaar nog niet te juichen over de performance van dit aandeel.

2-1-2018

Op de eerste handelsdag van het nieuwe jaar was er een voorzichtig begin. In eerste instantie zakte de AEX. Door de steun van de VS in de middag was het slot licht hoger. De Amx steeg met 0,7%. Aangevoerd door Air France-KLM dat zelfs met 3,6% een vliegende start maakte in 2018. De slotstand was € 14,07. Dat het maar een mooi beleggersjaar mag worden.

17-11-2017

Op een overwegend negatieve handelsdag (AEX -0,5% en Amx -0,6%) ging Air France-KLM opvallend hard onderuit met 4,1%. Opvallend omdat er geen specifiek nieuws was. Wel is de afgelopen tijd e olieprijs flink opgelopen. Dat leidt tot hogere kosten voor de luchtvaartmaatschappijen. Er kan ook gewoon sprake zijn geweest van meer dan normale winstnemingen na de mooi rally dit jaar. De slotstand was € 10,98. Dit jaar is er sprake van een verdubbeling van de koers.

26-6-2017

Vraag niet naar het waarom. Geniet ervan. Ook vandaag een forse stijging voor het aandeel Air France-KLM, 4,9%. Zonder specifiek of sector nieuws. Of het moet de lage olieprijs zijn? Inmiddels kost een ‘klemmetje’ € 11,66. Dat is niet veel, maar heel veel!

16-2-2017

Stijgers en dalers hielden elkaar vandaag nagenoeg in evenwicht. De AEX (-0,5%) en Amx (-0,3%) daalden licht, maar er was een aantal individuele bedrijven die vandaag te maken hadden met forse koersuitslagen. NN (-8,1%) en Arcadis (-11,0%) kwamen met tegenvallende jaarcijfers. Daarentegen waren beleggers wel blij met de cijfers van Air France-KLM. Het optimisme leidde tot een koersstijging van 12,6%. Dat vind ik toch wel weer flink overdreven. De cijfers van Air France waren slecht. KLM kon dat weliswaar compenseren. Maar ook het interne geruzie zal daardoor niet minder worden. De slotstand van € 6 vind ik wel fair.

8-2-2017

Dat TomTom vandaag meer dan 8% verloor vond ik geen verrassing. De teleurstellende resultaten had ik verwacht. En aangezien er nog veel ‘hoop’ in de koers zit moest dat vandaag er af. Zie wat ik eergisteren schreef over dit bedrijf.
Ik was wel verrast over de maandcijfers van Air France-KLM met weliswaar nog dalende prijzen. Maar meer passagiers en een hoge bezetting maakten de beleggers blij. Het aandeel steeg vandaag met 4,8% naar € 5,05. Die magische grens is weer gehaald.

10-1-2017

Vandaag daalde de koers met 3,3% tot een slotstand van € 5,02. Een analistenrapport zette Air France-KLM op ‘underweight’. Dit advies wil zeggen dat beleggers in hun mandje (t.b.v. spreiding) minder van dit bedrijf moeten opnemen. Kort gezegd is dit dus een verkoopadvies. De reden zal te maken hebben met een slechte winstverwachting. Tja, een stijgende olieprijs is niet voor iedereen gunstig.

12-12-2016

Met vanmorgen het positieve bericht dat er een obligatie geplaatst is onder institutionele beleggers was het aandeel er nog niet. Het feit dat ook niet-OPEC olieproducerende landen meedoen aan een productieplafond zette de olieprijs 5% hoger. Dat is natuurlijk geen goed nieuws voor Air France-KLM gezien de brandstofkosten. Het aandeel verloor vandaag 1,8%. De slotkoers was € 5,07.

4-11-2016

Gisteren kwam de luchtvaartmaatschappij met kwartaalcijfers. Die waren niet best. Dat was ook niet te verwachten. De koers daalde in de ochtend wel hard. In de middag hadden de beleggers het toekomstplaatje van Air France-KLM beter bestudeerd, waarna de koers flink omhoog ging. Uiteindelijk sloot het aandeel 6,1% hoger.
Maar vandaag gaat het er weer evenhard vanaf. De slotkoers bedroeg € 5,39. Een daling van 6,4%. Air France-KLM gaat de verlieslijdende vluchten aanpakken. Op de intercontinentale vluchten wil het met een soort low-cost carrier de concurrentie aangaan. Dit betreffen vluchten vanuit Parijs. KLM blijft hierbuiten. Wel gaan de plannen voor uitbreiden van Transavia in de ijskast. Geen geld voor.
Er is intern te veel gerommel (stakingen, cao, pilotengedoe), daarbij komt nog een heel hoge concurrentie waardoor marges onder druk staan. Als dan de olieprijs niet laag blijft kun je alle winst wel vergeten. Ik zou dit aandeel links laten liggen.

11-10-2016

In de late middag verloor de AEX 1 procent, vooral onder invloed van dalingen in de VS. Grootste stijger binnen de AEX/Amx was vandaag Air France-KLM. Waarom? Ik zou het niet weten. Alweer wordt er opgeroepen tot een stiptheidsactie. Gisteren was wel een stijging van het aantal passagiers in het nieuws. Ook positief vandaag was dat de olie iets daalde.
Al met al kan dat m.i. niet verklaren dat de koers van Air France-KLM vandaag met 2,4% steeg. Daarmee komt het aandeel op een slotstand van € 4,90. Nog ver verwijderd van de eindstand van € 7,02 per 31 december jl. Er is nog te veel gaande binnen Air France-KLM. Ook fundamenteel zou ik niet instappen.

14-9-2016

Het al eerder geplaagde Air France-KLM kreeg vandaag weer een draai om haar oren. Op een besluiteloze handelsdag verloor het aandeel 4,1% en eindigde op € 4,83. Oorzaak wellicht het bijgestelde advies van Barclays: van € 9,10 naar € 5,00.
Op een stand van rond € 5,00 zou je denken heeft zo’n nieuw advies geen impact. Maar de markt heeft altijd gelijk.
KLM zelf kwam vandaag met de mededeling dat het uit economische overwegingen de vluchten naar Cairo begin volgend jaar zal schorten.
De gang van zaken in 2016 is niet fraai te noemen met bestuurlijk gerommel en morrend personeel, dat wil staken.